Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art Butterfly Clip Art

Jumaat, 3 Julai 2020

Bola Baling Peraturan asas, kemahiran hantaran & menangkap

Bola baling merupakan permainan yang dimainkan oleh dua pasukan yang terdiri daripada 
tujuh orang pemain sepasukan. Kemahiran bola baling melibatkan kemahiran menghantar, 
menangkap, mengelecek, mengadang, mengacah dan menjaga gawang. Permainan ini 
melibatkan aspek kecergasan fizikal terutamanya komponen ketangkasan, kekuatan otot dan 
kapasiti aerobik.

SEJARAH

Permainan bola baling (handball) berasal dari Eropah. Permainan ini telah diubah suai daripada permainan-permainan lasak seperti Czeska Hasenka di Denmark dan Korball serta Raffball di Jerman. Permainan-permainan ini pernah menjadi sukan yang popular di negara-negara Eropahah pada suatu masa dahulu. Semasa perang Dunia Pertama, permainan ini membabitkan tujuh orang pemain sepasukan dan dikenali sebagai Torball. Pada tahun 1917, bilangan pemainan dalam permainan ini diubah menjadi 11 orang sepasukan dan dimainkan di padang bola sepak. Ia diperkenalkan di Jerman oleh Heizer dan permainan ini mula dikenali sebagai handball. Mengikut sejarawan Rusia, permainan ini (tujuh orang sepasukan) telah dimajukan oleh Edward Maly pada tahun 1909 di Kharkov.

PERKEMBANGAN SUKAN BOLA BALING 
Peringkat Kebangsaan (Malaysia) Permainan bola baling mula diperkenalkan pada tahun 1976 kepada sekumpulan guru dan pelajar di Selangor oleh Encik Lim Hock Han. Ketika itu, dia bertugas sebagai Pengarah Bahagian Sukan di Pejabat Pendidikan Selangor dan kemudian di Universiti Malaya. Seterusnya, satu jawatankuasa kerja bola baling yang dipengerusikan oleh Encik Cheah Hai Su dari unit Pendidikan Jasmani dan Sukan. Kementerian Pendidikan telah ditubuhkan pada tahun 1978. Sejak itu, kursus-kursus bola baling (aspek pengenalan permainan, pengadilan dan kejurulatihan) untuk guru-guru telah dijalankan untuk mempopularkan permainan ini di kalangan pelajar sekolah.
Persekutuan Bola Baling Olimpik Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1984 dan menjadi ahli gabungan Majlis Olimpik Malaysia. Langkah ini telah memesatkan lagi perkembangan sukan ini ke seluruh negara. Sungguhpun permainan bola baling olimpik telah dipertandingkan di peringkat kebangsaan antara sekolah pada tahun 1979, buat kali pertamanya, hanya pada tahun 1987 sukan ini diterima sebagai salah satu permainan anjuran MSSM untuk peringkat kebangsaan.
Pada tahun 1994, Persekutuan Bola Baling Malaysia telah menganjurkan Kejohanan Bola Baling antara Kelab-Kelab Negara Komanwel. Negara-negara yang mengambil bahagian terdiri daripada Bangladesh, England, India, Kenya, Nigeria, New Zealand dan Malaysia. Selain itu, Persekutuan Bola Baling Malaysia telah menghantar Encik Lam Fei Eng, seorang jurulatih untuk mengikuti kursus kejurulatihan antarabangsa di Universiti Leipzig, Jerman.

Peringkat Sekolah dan Maktab 
Di peringkat sekolah, MSSM telah menganjurkan dua kursus bola baling untuk melatih guru-guru dari semua negeri di Malaysia dalam aspek pengadilan dan kejurulatihan. Kursus pertama telah diadakan di Kompleks TUDM di Lumut, Perak pada tahun 1985 bagi melatih guru-guru yang berminat menjadi jurulatih dan pengadil permainan. Pada tahun 1986, satu lagi kursus untuk melatih guru-guru yang ingin menjdi pengadil permainan telah diadakan di Sekolah Menengah Sains Selangor di Kuala Lumpur. Di peringkat maktab perguruan pula, permainan bola baling telah mula aktif dan dipertandingkan dalam Pestarama Maktab pada tahun 1985. Pada tahun 1986, seramai 45 orang pensyarah maktab perguruan telah menghadiri satu kursus pengadilan dan kejurulatihan dalam usaha memperkenal dan mempopularkan permainan ini di kalangan penuntut maktab.

Peralatan yang digunakan


-Bola saiz 2 untuk semua kategori wanita dan lelaki bawah 15 tahun.
-Bola saiz 3 untuk lelaki 16 tahun ke atas.



Kasut sukan seperti kasut badminton mempunyai cengkaman di gelanggang dengan baik.


Jersi



Gelanggang bola baling



10 PERATURAN ASAS PERMAINAN BOLA BALING
1. Satu pasukan mengandungi 12 orang pemain. Semasa permainan 7 orang bermain dan 5 orang sebagai pemain simpanan. Penggantian pemain boleh dilakukan bila – bila masa dalam permainan.
2. Permainan diadili oleh 2 pengadil.
3. Permainan dimulakan dengan satu balingan permulaan oleh pasukan yang memilih untuk membuat permulaan. Balingan dibuat di garisan tengah.
4. Seorang pemain dibenarkan: · Menahan, menangkap, membaling, melontar atau memukul bola dengan apa cara pun dengan tangan, lengan, kepala, paha atau lututnya. · Memegang bola untuk selama 3 saat sebelum membuat balingan atau hantaran. · Melantunkan bola berterusan dari satu tempat ke tempat lain dalam kawasan permainan yang ditetapkan.
5. Pemain-pemain kecuali penjaga gol, tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan gol.
6. Apabila penjaga gol keluar kawasan golnya dia akan dianggap sebagai seorang pemain padang.
7. Jika bola keluar garisan tepi permainan disambung semula dengan satu balingan ke dalam oleh pasukan yang tidak mengeluarkan bola itu.
8. Semasa balingan percuma, balingan mula atau balingan ke dalam dilakukan, pihak lawan hendaklah sekurang – kurangnya 3 meter dari pembaling.
9. Satu balingan penalti akan diberi kepada pihak lawan jika seorang pemain itu menghantar bola kepada penjaga golnya yang berada dalam kawasan gol.
10. Gol boleh dijaringkan dari mana-mana balingan.


Kemahiran asas menghantar

Hantaran jarak dekat atau jauh

Hantaran aras bahu


Hantaran jarak dekat

Hantaran bawah lengan


Hantaran lantun


Hantaran sisi
Hantaran aras dada




Video kemahiran hantaran bola baling



Video kemahiran menangkap dan menerima bola






Kecergasan (Kelenturan)

Kelenturan

Kelenturan ialah kebolehan sesuatu sendi bergerak pada satu julat. Jika anda fleksibel pada 
sendi pinggul, anda boleh menyentuh lantai dengan mudah. Otot yang membantu aksi ini ialah 
otot hamstring. Jika otot hamstring kurang anjal, anda akan berasa ketegangan dan sakit di 
bahagian belakang paha. Senaman regangan boleh membantu meningkatkan kelenturan. 

Kelenturan mempunyai pelbagai definisi mengikut taksiran tokoh-tokoh tertentu. De Vries & Housh (1994) mendefinisikannya sebagai “kelenturan adalah julat pergerakan yang mungkin dalam satu sendi atau siri sendi” manakala Johnson & Nelson(1986) mentaksirnya sebagai “kelenturan sebagai kebolehan menggerakkan badan dan bahagian-bahagiannya melalui satu julat pergerakan tanpa rintangan (strain) kepada artikulasi dan lekatan otot”. Secara rumusannya, kelenturan bermaksud keupayaan otot, sendi, tendon dan ligamen membenarkan anggota badan bergerak pada julat pergerakan yang maksimum. Pada umumnya, individu yang aktif dalam aktiviti fizikal mempunyai tahap kelenturan yang lebih baik berbanding dengan mereka yang pasif. Oleh itu, peningkatan kelenturan merupakan unsur yang penting dalam latihan atlet-atlet muda.


RASIONAL / KELEBIHAN KELENTURAN YANG BAIK

1. Meningkatkan Prestasi Dalam Sukan
Kebolehan melakukan pelbagai variasi pergerakan dan kemahiran dengan baik bergantung kepada julat pergerakan dan bukannya bergantung kepada kemahiran-kemahiran permainan tersebut. Misalnya, untuk menanduk bola dalam suatu perlawanan bola sepak, pemain-pemain perlu membawa kakinya tinggi ke paras dada untuk mendapat lonjakan yang tinggi. Mereka mesti memiliki kelenturan yang baik untuk berbuat demikian. Jika tiada kelenturan, mereka susah untuk mempelajari pergerakan dan kemahiran yang diperlukan dalam permainan tersebut.

2. Mengurangkan Risiko Mendapat Kecederaan
Latihan kelenturan juga merupakan salah satu strategi pencegahan kecederaan.Kebanyakan sukan melibatkan pergerakan yang berulang dan melalui julat pergerakan yang terhad, contohnya larian. Keadaan ini akan menyebabkan ketegangan otot dan mungkin juga otot terkoyak. Untuk mengatasi masalah ini, program kelenturan yang dijalankan secara beransur-ansur dan berjaga-jaga dapat meregangkan dan mengurangkan ketegangan otot serta membantu mencegah daripada kecederaan. Oleh itu, peningkatan kelenturan bukan sahaja diperlukan dalam sukan tetapi  juga dapat menambahkan julat pergerakan dan membantu mencegah kecederaan.

3.       Pembesaran Otot-Otot (Hypertrophy)-melalui latihan rintangan.
Setiap otot diliputi oleh tisu fasia yang menghalang berlakunya hipertrofi. Apabila melampaui satu tahap, regangan boleh melonggarkan tisu fasia supaya memberi ruang untuk berlakunya hipertropi. Secara teorinya, ia boleh meningkatkan potensi genetik anda untuk berlakunya hipertropi otot.
4.       Mengurangkan Pengumpulan Asid Laktik
Asid laktik adalah sisa sampingan yang terhasil daripada penguraian ATP semasa latihan anaerobik. Anda akan rasa sakit dan boleh menyebabkan kekejangan otot serta menghalang pengecutan otot. Regangan mampu meneutralkan kesan asid laktik dengan cara mengembalikan pengaliran darah ke otot dan sekaligus menyingkirkan asid laktik daripada tubuh melalui respirasi.

5.       Meningkatkan Tahap IGH(I) (Insulin related growth factor) - Peningkatan tahap insulin yang berkaitan faktor tumbesaran.
IGF (I) juga membantu dalam pembentukan otot bersama-sama dengan hormon tumbesaran. Ianya meningkatkan thermogenesis dan mempercepatkan pengambilan asid amino untuk mengurangkan lemak badan sambil membentuk tisu-tisu otot. Kajian menunjukkan regangan yang berulang-ulang meningkatkan pengaliran IGF (I) ke otot,tahap IGF yang ditingkatkan ini akan membenarkan tumbesaran otot.

JENIS-JENIS REGANGAN
Cara yang terbaik untuk meningkatkan kelenturan ialah melalui senaman regangan . Terdapat empat kaedah senaman regangan yang utama iaitu i) regangan statik,ii) regangan dinamik,iii) regangan balistik dan iv) melalui PNF (Proprioceptive Neuromuscular Facilitation).
Regangan Statik (Static Stretching)
Regangan statik merujuk kepada regangan yang dilakukan untuk meregangkan otot sehingga had pergerakannya dan kedudukan itu dikekalkan untuk tempoh masa yang tertentu tanpa sebarang gerakan. Terdapat dua jenis regangan statik iaitu i) regangan statik aktif dan ii) regangan statik pasif. Di bawah ditunjukkan contoh-contoh regangan statik aktif dan regangan statik pasif.


i) Regangan Statik Aktif
- Otot betis (gastrocnemius) diregang oleh pengecutan aktif otot antagonis (dorsiflexors/shin).
ii) Regangan Statik Pasif(Bantuan diri)
-       Otot betis(gastrocnemius)diregang oleh daya tarikan tangan dan pengecutan otot antagonis (dorsiflexors/shin).
iii)Regangan Statik Pasif(Bantuan Partner)
-Otot betis (gastrocnemius) diregang oleh daya tolakan partner dan pengecutan otot antagonis (dorsiflexors/shin).
iv)Regangan Statik Pasif (Rintangan Graviti_)
-       Otot betis diregang oleh daya tarikan graviti dan pengecutan otot antagonis (dorsiflexors/shin).

Regangan statik









Regangan Dinamik
Regangan dinamik menggunakan kelajuan pergerakan, momentum dan pergerakan otot yang aktif yang membawa kepada regangan. Regangan dinamik adalah berguna jika dilakukan sebelum pertandingan kerana ia dapat mengurangkan ketegangan otot. Kajian saintifik mencadangkan regangan dinamik dilakukan sebelum pertandingan adalah lebih baik kesannya berbanding dengan regangan statik khasnya bagi atlet-atlet acara kekuatan dan kuasa.

Regangan balistik 
menggunakan momentum untuk menghasilkan regangan. Momentum terhasil daripada berbagai pergerakan seperti menggerakkan anggota badan ke depan dan ke belakang untuk menghasilkan pergerakan secara pantulan. Dalam contoh ini, otot abdominal dan lumbar diregang oleh daya momentum anggota badan yang terhasil dari pergerakan tersebut. Dengan regangan cara ini,otot dapat direngang lebih panjang berbanding dengan cara rengangan balistik iaitu i) regangan balistik aktif dan ii) regangan balistik pasif.


Contoh video regangan kelenturan


Jumaat, 7 Februari 2014

Sport Science: kisah seorang pesakit kanser yang tidak bersalah

Sport Science: kisah seorang pesakit kanser yang tidak bersalah: Hanya kepada Allah beliau menyerah dengan takdir yang telah ditentukan..Amal jariah dan doa yang mendampinginya sehingga ke akhir hayat..Bel...

kisah seorang pesakit kanser yang tidak bersalah

Hanya kepada Allah beliau menyerah dengan takdir yang telah ditentukan..Amal jariah dan doa yang mendampinginya sehingga ke akhir hayat..Beliau sudah dapat menjangka kematian namun kita pula tidak tahu bila...ikuti lah kisah seorang insan ini..Adik nya mengimbas kembali kehidupan abangnya..

http://bit.ly/LBbR49

Ahad, 12 Januari 2014

Sport Science: Rehabilitation program for muscle strain and torn ...

Sport Science: Rehabilitation program for muscle strain and torn ...: Bios Patients name Sasi Age 21 Years gender Male Professional athletes Profession Sports Soccer The diagnosis of muscle strain and tor...

Rehabilitation program for muscle strain and torn adductor longus muscle (lower body)

Bios Patients
name Sasi
Age 21 Years
gender Male
Professional athletes Profession
Sports Soccer
The diagnosis of muscle strain and torn adductor longus muscle
No disease history
Physiotherapy treatment 3 times a week (3 weeks ago)
No other activity


Musculoskeletal Report
1. Pain in the anterior hip, especially when walking, sitting and muscle strengthening exercises.
2. ROM decrease in hip flexion, internal rotation, extension and Abduction. Iliopsoas muscle strain, adductors, hamstring and gluteus iliotibial band.
3. Cardiovascular fitness is weak

limit
Pain in the anterior part of the event continued activity, walking or standing (20 minutes)

goals
Sasi want to play again as before without having another injury that befell him. He also wants to lead a normal life without having pain in his entire life to obtain a more comfortable and more confident in life

Jumaat, 1 Jun 2012

Internet Infrastructure

  • Infrastructure is the physical hardware used to interconnect users and computer.
  • Infrastructure includes the transmission media, software used to receive, send, and manage the signals that are transmitted.
  • Infrastructure refers to interconnecting software and hardware and not to computers and other devices that are interconnected.
  • For some information technology users, infrastructure is viewed as everything that supports the flow and processing of information.
Internet Protocol (IP):

Defintion: The primary network protocol used on the Internet layer of the Internet Protocol Suite, developed (1970s). On the internet and many other networks. IP is often used together with the Transport Control Protocol (TCP) and referred to interchangeably as TCP/IP.
IP used to supports unique addressing for computers on a network. Almost all networks use the Internet Protocol version 4 (IPv4) standard that features IP addresses four bytes (32 bits) shown as 4octets of number from 1-225 represented in decima form instead of binary in length. Internet Protocol version 6 (IPv6) standard features addresses 16 bytes (128 bits) in length.

  • IP specifies the format of packets called datagrams, and the addressing scheme. 
  • Transmission Control Protocol (TCP), most networks combine IP with higher-level protocol, which establishes a virtual connection between a destination and a source.
  • IP consist of two part: network and host/node of network.
  • Class of address determines which part belongs to network add and which part belongs node address.
Class A Network
Binary add will start with 0 therefore decimal can be anywhere begin from 1-126.
First octet (8 bits) identify network. For other 3 identify the host.

Class B Network
Binary add will start with 10, so, decimal can be anywhere begin from 128-191.
For decimal 127 reserved for LOPBACK and used for internal testing on local machine.
For the first 2 octet (16bits) identfy network, other 2 octet should be indicate the host.

Class C Network
Binary add will start with 110, so, decimal  can be anywhere begin from 192-223.
For the first 3 octet (24 bits) identify network, other 1 should indicate the host.

Class D Network
Binary add will start with 1110 therefore decimal can be anywhere begin from 224-239.
Its used to support multiasking ( multi layers).

Class E Network
Binary add will starts with 1111 therefore decimal can be anywhere from 240-255.
Its used for experimentation.

DOMAIN NAME SYSTEM (DNS)
· DNS, Internet service that able to translates domain names into IP addresses. Domain names are alphabetic, its will easier to remember. However, Internet is really based on IP addresses
·Each time use a domain name, so, a DNS service must translate the name into the corresponding IP address. For example, the domain name www.example.com should be translate to 198.105.232.4.
·The DNS system has own network. If one DNS server not able to translate a particular domain name, its will asks another one, and so on, until the correct IP address is returned.
· The Domain Name System makes it possible to assign domain names to groups of Internet resources and users in a meaningful way, independent of each entity's physical location. 
·Because of this, World Wide Web (WWW) hyperlinks and Internet contact information can remain consistent and constant even if the current Internet routing arrangements change or the participant uses a mobile device.
·Internet domain names are easier to remember than IP addresses. Users take advantage of this when they recite meaningful Uniform Resource Locators (URLs) and e-mail addresses without having to know how the computer actually locates them.
·DNS also stores other types of information, such as the list of mail serversthat accept email for a given Internet domain. By providing a worldwide, distributed keyword-based redirection service, the Domain Name System is an essential component of the functionality of the Internet.

INTERNET ACCESS PROVIDER (ISP)
· An Internet service provider (ISP) is an organization that provides access to the Internet. Internet service providers can be either community-ownedand non-profit, or privately owned and for-profit.
·Access ISPs directly connect clients to the Internet using copper wires,wireless or fiber-optic connections.
·ISP, it refers to a company that provides Internet services, including personal and business access to the Internet. For a monthly fee, the service provider usually provides a software package, username, password and access phone number.
·Equipped with a modem, you can then log on to the Internet and browsethe World Wide Web and USENET, and send and receive e-mail. For broadband access you typically receive the broadband modem hardware or pay a monthly fee for this equipment that is added to your ISP account billing.
·In addition to serving individuals, ISPs also serve large companies, providing a direct connection from the company's networks to the Internet. ISPs themselves are connected to one another through Network Access Points (NAPs). ISPs may also be called IAPs (Internet Access Providers).
HTTP
·HTTP stands for HyperText Transfer Protocol. Hypertext is a multi-linear set of objects, building a network by using logical links (the so calledhyperlinks) between the nodes (e.g. text or words).
·HTTP is the protocol to exchange or transfer hypertext.
·It’s what browsers and web servers rely on for exchanging data so that you can surf the web, browse web pages, search Google, download pictures, and viewing YouTube.
·Developed by W3C and IETF in the last few years of the last century, it’s part of a bigger protocol family created to support the whole Internet, called TCP/IP. As a subset, HTTP’s responsibility is the World Wide Web or WWW.
·By HTTP definition and usage, it’s fundamentally an information exchanging procedure standard between 2 communicating parties or computers, such as the client and the server.
·While you type a URL address in the web browser, the browser will have to know the protocol to use when fetching the remote resource such as a web page or a picture at that address. Failing to do so, as we most of the time would do without the http:// part, the browser will assume HTTP by default and prepend it to the URL address.
A web address representing an access point on the web almost always start with http://, immediately followed by the web page address such as in this one ‘http://www.google.com/’.
·This is the root web site address of Google. And browsing to it, the server located at the address would serve up the home page of Google. This is all beyond the meaning of HTTP however, what this basically means is that, a web address consists of 2 basic parts: Protocol (HTTP) & Address (WWW.GOOGLE.COM).